Henning skrev:GoldFren säljer sina belägg för 349:- paret medan Bioltema säljer dem för 50:-
Ja men det är samma sak där. säljer Biltema GoldFren eller en ekonomivariant?
Vi kan ta exemplet Ctek:s batteriladdare. Clas Ohlson säljer en variant på XS3600 som heter Zafir90 som är billigare. Laddarna är i stort sett identiska men Zafir90 har lite lägre kapacitet, så det är alltså inte samma innehåll under skalet.
Bra saker kan inte vara hur billiga saker som helst det är min tes ett. Som motpol till den tesen skulle allt dyrt vara bättre medan jag menar att det finns utrymme för att DET SKULLE kunna vara bättre. Avsevärd skillnad.
Jag säger inte att bra sker måste vara dyra och billiga sker alltid är dåliga. Jag köper Pennzoil för 400 kr/låda och den blir inte sämre för det

Men man bör ha en viss urskiljning och använda magkänslan. Ta Volvos tändstift som har förstört motorer enligt SVT Plus. Volvo tillverkar inte tändstift, det är någon annan, men vem? Kör man däremot på t.ex. NGK så vet man att det funkar.
Min hoj får inte Biltema olja, FRAM filter, Chen-sing däck, super-duper-magic-golden-bliz-vax från TV-Shop utan Sonax, kör på NGK stift trots att det kanske finns billigare, köper dyr Motorclean900 istället för Biltemas mikroavfettning osv.
Jag vet inte varför, men jag har fått en känsla för att det är bra grejer.
Biltema oljan kan vara hur bra den vill, men faktum kvarstår, den luktar spillolja och den kommer inte in i min motor. Det gör å andra sidan inte Statoils egna olja heller. I bilen kör jag däremot på Biltema både olja och filter
mange_900 skrev:Är inte direkt insatt i om det är exakt samma olja på Biltema och Statoil.
Men biltema säljer sälert mer olja än vad som säljes på Statoils bensinstationer och har ju där med ett lägre inköpspris.
Statoil detaljhandel (mackarna) och Statoil Lubricants (oljor) är väl inte samma företag heller? Även om båda ingår i StatoilHydro.
Statoils stationer ägs i likhet med bl.a. ICA-butiker, McDonalds mm. av enskilda franchisetagare.
Det är en dyr bransch som jag vet lite om eftersom jag själv arbetar med något liknande som även kallas "Private Franchising" som kostar en bråkdel. Så fick jag det sagt också