Det stora valet (oljor)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
PG
Donator 2009

#16 Inlägg av PG »

Intressant diskussion. Verkar vara ett hett ämne. :)

Blir nog Castrols variant för min del i alla fall. Verkar som det är många som provat den och är nöjda. Tycker det kan vara värt ett par hundra extra bara för att slippa åka runt och lyssna på motorn och fundera över om den låter som den brukar, även om det bara är psykologiskt
Conseal skrev:Det finns alltid saker att bekymra sig över men olja behöver inte vara en av dem. Häll i och kör är mitt tips :)
Amen! :D

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#17 Inlägg av Henning »

Sämre oljor sliter mer på motorn än vad bra oljor gör. Dock tror jag det är svårt att finna "dåliga oljor" i Sveriga idag, framförallt om du köper av de etablerade märkena på marknaden och däri ingår Biltemas oljor som de facto är samma som Statoils produkter.

Utöver detta tror jag att en dyrare olja körd lite för länge är långt sämre än en av de, om det nu verkligen finns sånna, sämre oljorna är som nya.

Men, precis som i citatet ovan; kör du inte racing eller pressar din hoj till det yttersta skall vilken etablerad handelsolja som helst göra jobbet. Känner man däremot sig själv mycket tryggare med en dyr olja och litar mer på den är det den man skall köra på. Att åka och oroa sig, i nödan eller ej, försänker körupplevelsen maximalt. Den nojan i sig kan vara värd kronorna men jag tror det mest är psykologiskt.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Sämre oljor sliter mer på motorn än vad bra oljor gör. Dock tror jag det är svårt att finna "dåliga oljor" i Sveriga idag, framförallt om du köper av de etablerade märkena på marknaden och däri ingår Biltemas oljor som de facto är samma som Statoils produkter.
En liten rättelse. Biltemas oljor har förvisso (enligt uppgift) samma tillverkare som Statoils produkter, men det är INTE samma produkter.

- En tillverkare (oavsett vad det gäller) kan tillverka allt från rena skräpet till världskvalitet. Det hänger på vad beställaren ger tillverkare för specar och vad han vill betala.
- Ingen ska inbilla sig att Biltema kan sälja samma olja till mindre än halva priset som den Statoil själva säljer på sina mackar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#19 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev:- Ingen ska inbilla sig att Biltema kan sälja samma olja till mindre än halva priset som den Statoil själva säljer på sina mackar.
Motivera.

/H

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:
Tyrannosaurus skrev:- Ingen ska inbilla sig att Biltema kan sälja samma olja till mindre än halva priset som den Statoil själva säljer på sina mackar.
Motivera.
Motivera :?: Nu får du ge dig :P :roll: :lol:

Om du tillverkade någonting och själv har X-antal hundra (eller kanske tusen) försäljningsställen, skulle du då sälja samma produkt billigare till någon annan som då följaktligen blir din egen konkurrent med dina egna produkter?

Däremot kan man sälja annan produkt till konkurrenten, eller samma produkt med vinst som han sen kan sälja vidare. Om sen konkurrenten vill leka Eberöds bank och sälja billigare än han köper så är det hans problem. Men jag tror knappast att Biltema gör så.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#21 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:
Henning skrev:
Motivera.
Motivera :?: Nu får du ge dig :P :roll: :lol:

Om du tillverkade någonting och själv har X-antal hundra (eller kanske tusen) försäljningsställen, skulle du då sälja samma produkt billigare till någon annan som då följaktligen blir din egen konkurrent med dina egna produkter?

Däremot kan man sälja annan produkt till konkurrenten, eller samma produkt med vinst som han sen kan sälja vidare. Om sen konkurrenten vill leka Eberöds bank och sälja billigare än han köper så är det hans problem. Men jag tror knappast att Biltema gör så.
Får nog hjälpa Henning lite här. Det är ju faktiskt så att om du går in på statoil och köper 1liter olja så kostar den t,ex, 100:-, men om du ringer upp huvudkontoret och säger att du vill ha 100.000 liter olja så kostar den inte längre 100:- litern utan snarare 25:- litern. Som en liten upplysning kan jag tala om att försvarsmakten använder Statoil oljor som ligger på c:a 25-30% av mack priset, och då är vårat leverantörspålägg medräknat (Resmat lägger på c:a30%).
Tjingeling.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#22 Inlägg av Henning »

GoldFren säljer sina belägg för 349:- paret medan Bioltema säljer dem för 50:-

Bra saker kan inte vara hur billiga saker som helst det är min tes ett. Som motpol till den tesen skulle allt dyrt vara bättre medan jag menar att det finns utrymme för att DET SKULLE kunna vara bättre. Avsevärd skillnad.

/H

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem

#23 Inlägg av mange_900 »

Är inte direkt insatt i om det är exakt samma olja på Biltema och Statoil.
Men biltema säljer sälert mer olja än vad som säljes på Statoils bensinstationer och har ju där med ett lägre inköpspris.
Statoil detaljhandel (mackarna) och Statoil Lubricants (oljor) är väl inte samma företag heller? Även om båda ingår i StatoilHydro.

Kan ju vara så att det är dyrare på macken bara för att allt är det. Kolla priset på 50cl Cola 17:- hos macken och i en vanlig butik 9:- (tror ja)
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:GoldFren säljer sina belägg för 349:- paret medan Bioltema säljer dem för 50:-
Ja men det är samma sak där. säljer Biltema GoldFren eller en ekonomivariant?

Vi kan ta exemplet Ctek:s batteriladdare. Clas Ohlson säljer en variant på XS3600 som heter Zafir90 som är billigare. Laddarna är i stort sett identiska men Zafir90 har lite lägre kapacitet, så det är alltså inte samma innehåll under skalet.
Bra saker kan inte vara hur billiga saker som helst det är min tes ett. Som motpol till den tesen skulle allt dyrt vara bättre medan jag menar att det finns utrymme för att DET SKULLE kunna vara bättre. Avsevärd skillnad.
Jag säger inte att bra sker måste vara dyra och billiga sker alltid är dåliga. Jag köper Pennzoil för 400 kr/låda och den blir inte sämre för det :wink:
Men man bör ha en viss urskiljning och använda magkänslan. Ta Volvos tändstift som har förstört motorer enligt SVT Plus. Volvo tillverkar inte tändstift, det är någon annan, men vem? Kör man däremot på t.ex. NGK så vet man att det funkar.

Min hoj får inte Biltema olja, FRAM filter, Chen-sing däck, super-duper-magic-golden-bliz-vax från TV-Shop utan Sonax, kör på NGK stift trots att det kanske finns billigare, köper dyr Motorclean900 istället för Biltemas mikroavfettning osv.
Jag vet inte varför, men jag har fått en känsla för att det är bra grejer.

Biltema oljan kan vara hur bra den vill, men faktum kvarstår, den luktar spillolja och den kommer inte in i min motor. Det gör å andra sidan inte Statoils egna olja heller. I bilen kör jag däremot på Biltema både olja och filter :wink:
mange_900 skrev:Är inte direkt insatt i om det är exakt samma olja på Biltema och Statoil.
Men biltema säljer sälert mer olja än vad som säljes på Statoils bensinstationer och har ju där med ett lägre inköpspris.
Statoil detaljhandel (mackarna) och Statoil Lubricants (oljor) är väl inte samma företag heller? Även om båda ingår i StatoilHydro.
Statoils stationer ägs i likhet med bl.a. ICA-butiker, McDonalds mm. av enskilda franchisetagare.
Det är en dyr bransch som jag vet lite om eftersom jag själv arbetar med något liknande som även kallas "Private Franchising" som kostar en bråkdel. Så fick jag det sagt också :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#25 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev:
Toyo däck har jag inte hört talas om, men väl Jack Ripper. Jag skojar inte, det finns ett sånt däcksmärke. Dom gör skitbra vinterdäck som håller skitlänge. Sen att bilen glider av vägen och ner i diket stillastående när det är halt är väl inte så farligt :P :lol:
Min och Qwertys gemensamma polare råkade ut för det med just såna däck, så det går att få bekräftat :wink: :lol:
Ha ha dessa däck har nog nu världs rykte. Kanon däck för den som gillar adrenalinkickar. Varje dag i varje kurva varje bromsning mm.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem

#26 Inlägg av Kaiko »

Det med oljor är ett fantastiskt diskussionsämne, man kan hålla på hur länge som helst.....

Fakta (från min bäste väns fru som handlar med oljor på ett svenskt bolag, gift med min bäste vän som köper allt på Biltema för att det billigt. Ni kan ju gissa hur många ggr vi debatterat detta efter några öl....):
Biltemas olja tillverkas på samma ställe som Statoils, dock innehåller den inte samma tillsatser (=långa smörjande molekyler) detta gör att de smörjande egenskaperna snabbare blir sämre. Den är säkert lika bra när den är ny men efter 500 mil ???

Men jag säger som jag alltid brukar när det gäller oljan. Har du inte råd att slå i den olja du anser din högt värderade motorcykel behöver kanske du skall titta på en billigare hobby.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#27 Inlägg av Henning »

Kaiko skrev:Har du inte råd att slå i den olja du anser din högt värderade motorcykel behöver kanske du skall titta på en billigare hobby.
Om man slår i en SÄMRE olja än man VET hojen behöver är man inte särskillt smart.
Då skall man inte ha nån hobby alls.

/H

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Sämre oljor sliter mer på motorn än vad bra oljor gör. Dock tror jag det är svårt att finna "dåliga oljor" i Sveriga idag, framförallt om du köper av de etablerade märkena på marknaden och däri ingår Biltemas oljor som de facto är samma som Statoils produkter.

Utöver detta tror jag att en dyrare olja körd lite för länge är långt sämre än en av de, om det nu verkligen finns sånna, sämre oljorna är som nya.

/H
Med det sagt, jag hade i Castrol GPS i viffern och toppade upp med Biltemas olja. I Edwin har jag haft i Biltemas mineralolja för MC. Ingen Motul här inte! ;-) Verkar funka bra ändå.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar