för lite bränsle?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
för lite bränsle?
Hej,jag har nu satt på ett k&n luftfilter och då började den inte tåla något gaspådrag,börjar gå dåligt vid 5-6tusen varv.Måste man justera gasarna också när man byter filter,har även på slip-on?
- Excalibur105
- Donator 2010
Har du även plockat bort "snorkeln" och kopplat bort spjället till luftburken?
Min kändes som den gick lite sämre när allt var borta, satte dit snorkeln igen och har provat att sätta i insatserna i slip-on. Tyckte den gick bättre med insatserna men den låter ju inte lika fränt
I mitt fall så blev det nog lite för lite motstånd, vet ej vad du gjort i övrigt med din hoj men det kan nog tänkas vara detsamma.
Min kändes som den gick lite sämre när allt var borta, satte dit snorkeln igen och har provat att sätta i insatserna i slip-on. Tyckte den gick bättre med insatserna men den låter ju inte lika fränt

I mitt fall så blev det nog lite för lite motstånd, vet ej vad du gjort i övrigt med din hoj men det kan nog tänkas vara detsamma.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07
Såld:Honda VFR 800 -07
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Jag antar att Excalibur105 refererar till en insprutare som fungerar på ett helt annat sätt.jens kock skrev:har inte gjort annat än bytt filter,före det gick den bra.Det är en -93a så det finns väl inget spjäll.
Att du kan få sämre gassvar om du bara byter till K&N som ger betydligt mer luft än original är naturligt speciellt då förgasarna redan är magert bestyckade från fabrik för att ge bra avgasvärden.
När du byter till ett öppnare luftfilter passeras gränsen och hojen slutar svara på gasen. Ett enkelt test man kan göra är att dra på like choke när det händer och se om det blir bättre.
Lösningen är att betycka om gasarna och jag brukar rekommendera ett Dynojet kit http://www.dynojet.com . Sen är bara frågan vilket du ska ha, troligen Stage I eller II.
Man kan börja med Stage I och om du senare byter till ett slip-on eller helsystem så kan du uppgradera det.
Det finns vissa på forumet som ogillar Dynojet. Men man kan betänka två saker.
1. Dynojet är samma företag som tillverkar det uppskattade PowerCommander för spruthojar.
2. Vissa tror att man får mer effekt ju högre kit man sätter i och blir sen missnöjda. För VFR finns Stage I, II, III och VII (om jag inte tar fel). De två högre kitten är avsedda för separata filter eller trattar och för fullrace, så om man sätter i dom grejerna i en hoj som i stort sett är standard så blir det alldeles för fett istället.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Som referens kan jag meddela att VTR som också har förknasare som regel går sämre med öppnare luftfiltersåvida man inte sätter in ett dynojetkit med nya nålar osv... kan säkert vara samma sak på vfr
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Håller med Conseal. Att bara höja nålar eller byta munstycken på känn leder ofta till att den bara går sämre. Dessutom är det tveksamt om originalnålarna är justerbara. En del brukar shimsa dom, men jag vet inte om det gör nytta eller om effekten ens blir positiv.
Det är iofs billigt men innebär ett j-a jobb om man får riva loss gasarna igen om det leder till att hojen går som en påse skit.
En annan budgetvariant är att bara köpa ett Dynojetkit State I eller II, montera det själv (kräver noggrannhet och pelarborr om man ska borra trottlarna) och sätta allt i standardläge. Det ger förvisso ingen optimering men ger säkerligen ett bättre utgångsläge än original.
Att i det läget byta till ett öppnare filter och slutrör brukar inte leda till några problem eftersom man då behåller grundförutsättningarna för flödet och bara öppnar lite vilket vacuumgasare till viss del kan justera själva. Däremot ska man inte byta/ändra luftburken eller primärrören utan bänkning eftersom det ändrar dessa grundförutsättningar.
Det är iofs billigt men innebär ett j-a jobb om man får riva loss gasarna igen om det leder till att hojen går som en påse skit.
En annan budgetvariant är att bara köpa ett Dynojetkit State I eller II, montera det själv (kräver noggrannhet och pelarborr om man ska borra trottlarna) och sätta allt i standardläge. Det ger förvisso ingen optimering men ger säkerligen ett bättre utgångsläge än original.
Att i det läget byta till ett öppnare filter och slutrör brukar inte leda till några problem eftersom man då behåller grundförutsättningarna för flödet och bara öppnar lite vilket vacuumgasare till viss del kan justera själva. Däremot ska man inte byta/ändra luftburken eller primärrören utan bänkning eftersom det ändrar dessa grundförutsättningar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal