Funderar på att köpa VFR800

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Trineo skrev:Blir bara mer o mer övertygad om att jag hittat rätt hojmodell för mig. :)
Gaaahh!! Det är ju det jag försöker säga juh!! ;-)

Rätt motorcykel och rätt forum. Blir inte mer rätt än så. Välkommen hem! :lol:

Förresten, Invalidos råd är bra. Byt olja och filter typ i slutet av säsongen och en gång till i mitten, speciellt om du kör långt. Vid mittsäsongsbytet kan man med fördel använda Biltemas billigare Statoilolja i helsyntet och vifferfiltret de för (säger inte mer än så, det är en annan tråd). ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Trineo
Medlem

#32 Inlägg av Trineo »

Har inte handlat bilprylar på biltema till någon av mina honda-bilar så lär ju inte göra det till hojen heller.

Visst, vteckicken är riktigt nice rakt fram men kan också förstå att man vill ha den lite mildare i nedlägg.

Men är det bara vteckicken som är skillnaden i karaktär mellan 00:a och en 02:a?

EDIT: Lade till "på biltema" där det skall vara, såklart.
Senast redigerad av Trineo den tor okt 23, 2008 06:23, redigerad totalt 1 gånger.
Happiness is not getting what you want, but wanting what you got!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#33 Inlägg av Brother Wolf »

Det enda jag vet om "kicken" är att den har blivit flyttad från 6000 varv på 06:an till 7000 på 07:an!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Trineo
Medlem

#34 Inlägg av Trineo »

Jo, och sen har de väl med elektronisk styrning fått den att bli mildare också.

Men efter att ha kört både CRX Vtec och senare Civic Type R så var det en välkomnande känsla att få känna när den slog till. :)
Nu kör vi Accord Type S och där finns inte den kicken på samma sätt.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#35 Inlägg av TG »

Trineo skrev:Jo, och sen har de väl med elektronisk styrning fått den att bli mildare också.

Men efter att ha kört både CRX Vtec och senare Civic Type R så var det en välkomnande känsla att få känna när den slog till. :)
Nu kör vi Accord Type S och där finns inte den kicken på samma sätt.

Lite som en fattigturbo :wink: :wink:

Näe skämt o sido, helt klart skönt med acckänslan men om man gör moddarna samt sätter i en powercommander så får du fortfarande effekthöjningen men du blir av med "tappet" innan vilket gör att du inte uppfattar V-tec-kicken på samma vis (ev att du uppfattar hojen som mer balanserad, kom inte på något bra ord... men jag tror budskapet går fram)

Effekt är alltid trevligt men man veta när den kommer :twisted:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#36 Inlägg av Excalibur105 »

Invalido skrev:
Trineo skrev:Invalido: Skulle det vara billigare att köpa VFR på våren, eller vad?

tersan: Ok, då är jag med och kan inte annat än att hålla med om att det är snyggt som få med enkelsving. Kan man ju ta av bakhjulet för vinterkonserveringen så blir det om möjligt ännu svårare att sno hojen. :)
jag menar så här att om du kollar på en mc nu som står i ett garagge för vinterförvaring o han ska ha 45k för den nu så i januari månad är den ett år äldre på papperet (typ) o kan absolut inte få samma pengar för den då..oavsett hur fin den är mm så är den ju fortfarande ett år äldre så att säga.. o under den perioden vill folk gärna sälja för dom vill köpa kanske en ny för kommande sommar som knackar på dörren(altså finns det många o tvingas sätta ner priset + att du har för delen att den har fortfarande stått stilla i garagget :wink: e du med?? ja skriver kanske lite kluddigt men du kanske förstår min poäng ändå :P
Jag skulle nog köpa en medans man fortfarande kan provköra hojen, att stå och titta på en begagnad i ett garage och sen bara lasta upp på kärra och ta hem låter lite riskabelt. Sen har du ju också det problemet att står ditt ny köp i garaget, det är två decimeter snö på backen och du har ett djävulskt sug på att prova, snacka om att reta sig själv :wink:
Folk som vill bli av med hojen snabbt innan vintern har ofta ingen förvaringsplats, köper du i januari brukar det ha löst sig redan och de kan lika gärna vänta tills våren och få ett par tusen extra.
Smaken är som baken men för egen del skulle jag nog köpa rätt så snart.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Invalido

#37 Inlägg av Invalido »

Excalibur105 skrev:
Invalido skrev:
Trineo skrev:Invalido: Skulle det vara billigare att köpa VFR på våren, eller vad?

tersan: Ok, då är jag med och kan inte annat än att hålla med om att det är snyggt som få med enkelsving. Kan man ju ta av bakhjulet för vinterkonserveringen så blir det om möjligt ännu svårare att sno hojen. :)
jag menar så här att om du kollar på en mc nu som står i ett garagge för vinterförvaring o han ska ha 45k för den nu så i januari månad är den ett år äldre på papperet (typ) o kan absolut inte få samma pengar för den då..oavsett hur fin den är mm så är den ju fortfarande ett år äldre så att säga.. o under den perioden vill folk gärna sälja för dom vill köpa kanske en ny för kommande sommar som knackar på dörren(altså finns det många o tvingas sätta ner priset + att du har för delen att den har fortfarande stått stilla i garagget :wink: e du med?? ja skriver kanske lite kluddigt men du kanske förstår min poäng ändå :P
Jag skulle nog köpa en medans man fortfarande kan provköra hojen, att stå och titta på en begagnad i ett garage och sen bara lasta upp på kärra och ta hem låter lite riskabelt. Sen har du ju också det problemet att står ditt ny köp i garaget, det är två decimeter snö på backen och du har ett djävulskt sug på att prova, snacka om att reta sig själv :wink:
Folk som vill bli av med hojen snabbt innan vintern har ofta ingen förvaringsplats, köper du i januari brukar det ha löst sig redan och de kan lika gärna vänta tills våren och få ett par tusen extra.
Smaken är som baken men för egen del skulle jag nog köpa rätt så snart.
jaja...klart att man måste prova den ...menar inte att man ska köpa grisen i säcken...men vet att jag har rätt... om du får 50 för din röda hoj i dag så tror du väl inte att du får 50 för den efter nyår????? :shock: klart det finns ju rötägg som går att lura överallt.....själv betalar jag inte mer än vad jag behöver o kommer aldrig att göra...jag prutar över allt o lyckas ofta... brukar ha ganska bra argument som håller....men men vänta o se....kollla tex blocket o gemför så kommer du med märka att jag har rätt :wink:

skulle köpa hoj till mitt x 2006...åker till honda i mars månad för hon ska ju ha en ny hoj så klart! :roll: det stod en cbf -05 o en cbf -06 båda var helt nya! o dom ska ha samma pris.....tog ca 10min tills jag fått han att fatta att den andraär ett år äldre o rullar ut där ifrån med 05an för ca 10000 mindre än han hade begärt o ett fint lås o laddare till den....som sakt kvittar hur fin den är...fortfarande en 05a.

Användarvisningsbild
Trineo
Medlem

#38 Inlägg av Trineo »

Jo, jag håller koll på blocket för att se vad de ligger på just nu och kommer jämföra i vår, för det blir ingen hoj förräns i vår. Och nej, jag kommer inte vara naiv och köpa första bästa till nåt överpris, då får det hellre vänta och hitta rätt hoj till rätt pris.
Helst av allt skulle jag ju vilja ha en ny men det känns som att det är lite för mycket pengar på en första hoj.

Så med andra ord, tack för all input, den är riktigt värdefull och jag kommer återkomma med hur det blivit om några månader.

Tänkte ut i helgen och fortsätta provköra lite andra objekt för att förankra hos mig själv att jag siktat in mig på rätt modell när det gäller Viffern.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#39 Inlägg av Conseal »

Trineo skrev:Jo, jag håller koll på blocket för att se vad de ligger på just nu och kommer jämföra i vår, för det blir ingen hoj förräns i vår. Och nej, jag kommer inte vara naiv och köpa första bästa till nåt överpris, då får det hellre vänta och hitta rätt hoj till rätt pris.
Helst av allt skulle jag ju vilja ha en ny men det känns som att det är lite för mycket pengar på en första hoj.

Så med andra ord, tack för all input, den är riktigt värdefull och jag kommer återkomma med hur det blivit om några månader.

Tänkte ut i helgen och fortsätta provköra lite andra objekt för att förankra hos mig själv att jag siktat in mig på rätt modell när det gäller Viffern.
Tjacka vfuns .. ligger under säljes här på forumet ... garanterad pärla ..
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Trineo
Medlem

#40 Inlägg av Trineo »

Jo, har sett den både här och på blocket... riktigt sugen på den kan jag säga, får se, måste fundera lite till och främst av allt att det är ett bra köp så frugan går med på det. :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#41 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:På en gathoj är enkelsving egentligen bara en utseendefråga. Finns inga större andra fördelar, möjligen att man kan dra avgassystemet lite närmare hjulet vilket ger bättre plats för passagerarfotpinnar. Enklare hjulbyte har mest betydelse vid endurance-lopp, och för att få svingen stadig krävs kraftiga lager och rätt hög vikt... Enkelsvingen kom till för att anknyta till RC30, och har varit VFRs signum sen dess.
Att det är enkelt att ta av hjulet på en enkelsvingslösning är en fördel även i vardagslag; inte bara i tävlingssammanhanf tycker jag. Nu byter man inte däck eller så jämt, men när det väl sker tycker jag det är sällsynt smidigt med enkelsving. Har man dessutom centralstöd (som viffrarna ju har), är det en barnlek.

Kändes lite mysko dock att dra loss de fyra bultarna på Gröna Faran i samband med däckbytet med ett verktyg (Biltemas hjulbultsavdragere med förlängning) jag i vanliga fall har till bilen...
Det finns en till fördel på enkelsvingen - den största. Alltid centrerat bakhjul utan att behöva krypa runt och kolla märkningarna eller mäta med skjutmått eller hur man nu väljer att göra på hojar med vanliga svingar.

Största nackdelen är väl som sagt vikten och att det kan bli något mer svaj. Men med tanke på att både prestigemärken som Ducati och framför allt MV Agusta kör med enkelsving så är det nog inget en vanlig dödlig lider av :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar