Frågor kring VFR750F -86

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Second
Medlem

Frågor kring VFR750F -86

#1 Inlägg av Second »

Är så ny man kan bli på det här forumet men har stora planer på att bli VFR ägare, och var annars ska man då hitta rätt folk att fråga :)?

Ska börja och säga att jag har använt sökfunktionen och hittat MASSOR med bra info och en riktigt trevlig stämmning på det här forumet. Men undrar lite mer...

Det jag undrar om är ett köp av en VFR750F -86.
Ska köpa en förstacykel till övningskörning och gärna använda den något år efter kortet är taget (storhetsvansinne :lol: ) Den måste även vara över 700cc vilket 750 då är :)

Har tänkt hitta så bra cykel som det går för 20K och innan året -88 för att få en SJUKT billig försäkring på en 27 åring utan kort. VFR750F verkar vara ett ypperligt val och det finns en exakt sådan här i stan. Den har gått 7300mil och verkar vara bra skick och använd som touringcykel.
Men: Vad ska jag titta extra på? Lyssna efter? Leta efter? Fråga ägaren?

Finns det kunskap är det här! Så ge mig!! :lol:

Henkan
Medlem

#2 Inlägg av Henkan »

Till att börja med, har du tänkt att ha hojen att köra upp med privat eller att bara få mängdträning utöver trafikskoleutb? VFR är ingen lätt hoj att lära sig köra krypkörning med och att klara av lågfartsdelen i körkortsprovet. Finns mycket mer lättkörda hojar i så fall.
Den är kul att köra missförstå mig inte :wink: men....

Jag vill minnas att kamaxlarna på -86 till -89 inte var riktigt slitstarka, var det något med härdningen kanske?
Svårt att kolla men hör med ägaren, kan bli dyrt....
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#3 Inlägg av elias »

Jag håller med föregående talare vad gäller krypkörningen. Kan inte helt svara för den serien du talar om, men min modell samt den efterföljande är inte ultimat när det gäller krypkörningen. Den är lite tungstyrd.

Annars är det kanon! :)
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vad det gäller den billiga försäkringen (antar att du tänker på Bilsport & MC:s Classica = ca. 1600 kr hel/hel) så vet jag inte om det enbart är hojens ålder dom går på eller även körkortsår, ägarålder osv. Kolla gärna det först.
Henkan skrev:Jag vill minnas att kamaxlarna på -86 till -89 inte var riktigt slitstarka, var det något med härdningen kanske?
Svårt att kolla men hör med ägaren, kan bli dyrt....
Jag har för mig att kamproblemen upphörde iom introduktionen av VFR som ju är en helt omkonstruerad motor i förhållande till VF. Det är möjligt att det åtminstone redan löstes på Supermagnan som grudar sig på VF men är omgjort en del invändigt.
Problemet på VF var ju egentligen aldrig kammarna i sig utan smörjningen till topparna.

Som sagt jag vet inte hur det är på första generations VFR, men jag vet att Honda satsade väldigt mycket prestige på att inte göra om samma tavla som på VF.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#5 Inlägg av Donner »

Jag försäkrade min -87:a på bilsport/mc för 1600kr/år när jag haft kort några månader. Min övningskörningshoj var oxå försäkrad där och då hade jag inget kort.

Ang hojen så kolla glapp o sånt samt skicket på avgassystemet. Mina rör fick jag fixa till då dom var i ganska dåligt skick och det är inte så lätt att hitta rör.
Motormässigt så tror jag inte det är några problem, min hade gått 11000mil och gick kanonfint. Tog ingen olja heller.

Som övningshoj är det nog inte det perfekta valet då, som sagt, den inte är jättelätt att köra lågfartsbanan med.

Mvh jocke

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Second
Medlem

#6 Inlägg av Second »

Att just VFR750F skulle vara tungkörd i lågfartsbanan, vad beror det på? Vad är det som går tungt? Nu vill jag inte att det ska tolkas på fel sätt :oops: men är rätt stadig så om det bara går allmänt tungt borde jag kunna hantera den rent muskelmässigt sett. Men är cykeln rent osmidig är det ju kanske en annan sak.

Men om det inte lämpar sig alls som övnings/uppkörningscykel vilken annan skulle vara bättre? Den måste vara över 700cc för att jag ska ta kort för obegränsad.

Av det jag har läst mig till är VFR:en efter -86 betydligt bättre motormässigt än de tidigare modellerna och därför kändes det som att det även skulle kunna räcka några år efter att jag tagit kortet. Istället för att köpa en cykel som enbart används till övnings/uppkörningsbruk. (för att bara klara lågfartstbanan) Kommer dessutom antagligen ha goda möjligheter att övningköra privat länge...och borde väl hinna lära mig hantera cykeln? En del tycker ju att GSX-R 1100 funkar bra som förstacykel, även om jag personligen antar att VFR:en är lämpligare.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

De flesta körskolot har GSX 750 eller CB 750 som övningshojar .. lite mer upprätt körställningvilket i sin tur ger lite bättre balans.
Övar du på en VFR tills du klarar banorna privat klarar du dem på uppkörningen med. Det som kommer vara svårast är vändningen i lågfartsdelen men med "rätt" motlut så ska det gå det också.

Sen går det ju alltid "hyra" en uppkörningshoj via körskola om man vill det .. har man då övet på en "svårare" hoj så går det lite lättare.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009

#8 Inlägg av Anders »

Har kört ett par år med VFR750 -87:a. Fick byta några hjullager, laddregulator och justera styrlagret, det är fel som man kan upptäcka om man pillar och rycker lite i hojen man ska köpa. Jag är grymt nöjd med hojen och billig försäkring är stort plus. Motorn behöver man inte oroa sig för i första taget.
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Skriv svar