fbkforever skrev:vfr800 skrev:mjaaa tänk dig in i deras situation åkande på en soffa på hjul utan bra balans och kontroll,jag skulle inte heller släppa styret för att hälsa
Faktiskt så är det lättare att hälsa när men sitter lätt tillbakalutad

på en custom
Om man tar det rent praktiska så är det ingen större skillnad. Svårigheter kan finnas hos båda, sportåkaren om man sitter och hänger på styret, men det ska man ändå inte göra om man vill ha bra kontroll på hojen, och glidaren om man har så högt styre att en hälsning blir ett vindfång, men på såna hojar går det oftast inte så fort så det borde inte vara något problem av den anledningen.
Svårast är det nog på stora touringlok eftersom en enkel hälsning inte syns bakom kåpan utan man då måste ut med handen en bit.
Här kommer föresten även anledningarna varför Goldwing-åkare och plastraket-åkare inte hälsar från samma källa som HD-åkarna ovan

(obs, mycket amerikansk slang)
Top 10 reasons Gold Wing riders don't wave back
10. Wasn't sure whether other rider was waving or making an obscene gesture.
9. Afraid might get frostbite if hand is removed from heated grip.
8. Has arthritis and the past 400 miles have made it difficult to raise arm.
7. Reflection from etched windshield momentarily blinded him.
6. The on-board espresso machine just finished brewing.
5. Was actually asleep when other rider waved.
4. Was in a three-way conference call with his stockbroker and his accessories dealer.
3. Couldn't find the "auto wave back" button on dashboard.
2. Was simultaneously adjusting the air suspension, seat height, programmable CD player, seat temperature and satellite navigation system.
And the number 1 reason Gold Wing riders don't wave back:
1. They couldn't see through the glare from the chromed dash accents.
-------------------------------------------------------------------------------------
Top 12 reasons Crotch Rocket riders don't wave back
12. Blow-by oncoming riders so fast, the wave is 1/4 mile down the road.
11. New Leathers are so stiff can't lift his arm.
10. When tucked-in, can't see crap through the windscreen.
9. Hands are so numb, can't feel 'em.
8. Nads and Johnson are so numb, can't feel 'em either.
7. Afraid to raise arm for fear of gettin' blown off the scoot.
6. Ain't got time to wave, always stirrin' the 6-speed gearbox.
5. Upsets your line goin' through corners.
4. Slows you down a few MPH.
3. Too busy lettin' your pillion rider have her way with you.
2. Afraid you might be a Harley-Davidson rider.
And the number 1 reason Crotch Rocket riders don't wave back:
1. Didn't see ya' dude, was lookin' at the road!
SGM skrev:Jag har märkt en drastisk försämring på de senaste veckorna - tidigare så hälsade precis alla, nu är det betydligt närmare två tredjedelar.
Kan det vara så att det är en del posörer ute nu, och det var mer riktiga knuttar ute när det var lite mera kylslaget månne?
För övrigt hälsar krompulkorna lika ofta som några andra häromkring i krokarna - de som hälsar mest entusiastiskt är oftast touring/offroadfolket.
Man märker en klar skillnad när man åker runt stan, på stora vägar och på småvägar ute i landet. Hälsningar är klart mer utbredd på småvägarna oavsett vad folk åker på, där hälsar ofta HD på sporthojar och vice versa. Frågan är om det har något med "ballfaktorn" att göra? På småvägarna ute i landet kan man slappna av, då är det ingen som ser en om man hälsar på "fel" hoj

Dessutom är det ju roligare att möta en hoj långt ut i bushen än runt stan där man ju möter hojar hela tiden.
Sen finns det hälsningsundantag och det är inne i stan och på motorvägar där ingen hälsar på någon. Det senare har vi nog fått från tyskarna som hälsar glatt på småvägar men håller hårt i styret på Autobahn.