H2SO4 skrev:adrian_vg skrev:
Den ser fortfarande bra ut, även om den numera inte sticker ut lika mycket som när den kom, jämfört med det som finns ute numera!
Nej den är ju i dagsläget ganska diskret, räcker att titta lite på nya bladen tex, men man ska ju ändå ha i åtanke att när den kom ut på marknaden i början av 90-talet så fanns ju inget motsvarande. Det som fanns som fortfarande ser nått sådär modernt ut va ju RC30-serien och kawas ZXR-serie efter facelift fom 91 och framåt.
NR diskret??? Jag tror nog att det skulle bli en rejäl folksamling om den kom till ett hojfik (naturligtvis under förutsättning att det inte bara är färskingar där). När det gäller NR:en ska det noteras att effektsiffrorna
125 hp 92 KW @ 14000 rpm (rear tyre 115.8 hp @14500 rpm) är i strypt utförande. Det är nog den tystaste hoj jag har hört, det bokstavligen bara pyser om den. Genom att enbart byta till effektavgassystemet har man 160 hk.
Honda tog ut över 200 hk på någon version och inte ens då blev den svårkörd. Man ska också notera att det är en 750 mot dagens gatracehojar som har 1000cc.
Det som gjorde NR så överlägsen är att det i princip är en V8 utan mellanväggar där varje burk jobbar som två.
Att ställa en 18 år gammal vfr/nr mot en av dagens cyklar är ju egentligen inte möjligt med tanke på att ska man jämföra får man ju göra det med likvärdiga årsmodeller. Tex så ser Suzukis GSX-R rent "#¤%"%/ utseendemässigt även om den kanske inte avviker på prestandadelen.
Det beror på hur man ser det. NR är förvisso både tyngre och har mindre effekt och kubik är dagens gatracehojar. Men det är fortfarande ingen hoj som piskar den i teknologi, finnish och utseende. Men det är också skillnad på en hoj som kostar kanske 120,000 och en som för 15 år sen kostade 500,000 och knappast har sjunkit i värde sen dess.
NR750 är fortfarande dräggelobjektet nummer 1 för mig, t.o.m. Ducati Desmosedici RR för ursäkta även om den senare är mer raceig. Men Ducatin är fortfarande en "vanlig" V4 även om den har en skog med desmodromiska ventiler och totalt 32 vippor. Men NR är allt annat än en "vanlig" V4, har lika många ventiler som Duccen har vippor och dubbelt så mycket av allt annat som portar, injektorer osv. Allt är dubblerat och det enda som inte gör den till en V8 är att den saknar mellanväggarna. Dessutom har den minst lika mycket kolfiber och andra exklusiva material som Duccen