När "lossnar" motorn på en VFR800 ´07?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
ValterVFR
Medlem
Kontakt:

När "lossnar" motorn på en VFR800 ´07?

#1 Inlägg av ValterVFR »

Har just köpt en fabriksny ´07-a, men tycker den känns lite slö. Nu jämför jag den med en CBR600 från ´01, som jag hade innan. Den bara drog iväg från 5-6000 varv, VFR-en känns direkt slö upp till ca 6600 när alla ventiler börjar jobba, men även efter det. Visst blir det lite mer drag efter 6600, men låååångt ifrån CBR-en. Så jag undrar lite försiktigt om motorn "lossnar" som den gör på bilar efter ett par hundra mil?
Sen är jag inte så förtjust i motorns vibrationer heller, som märks tydligt vid ax på högre växel. Känns som en gammal Maruder :shock:
Eller har jag bara inte vant mig vid V4-an än?

Mvh/ Valter
Valter
VFR 800 `07

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem

#2 Inlägg av heppstars »

Titta på hastighetsmätaren hur fort det går, istället för att stirra dig blind på varvräknaren och väntar på ketchupeffekten som det är på radfyror och inte i en V4. ca 4 sekunder till 100. till 200 vet jag inte riktig men det går tillräckligt snabbt tycker jag på 4:ans växel. Läste ett test om en VFR, där vederbörande testpilot tyckte den "kändes" slö tills han slängde en blick på hastighetsmätaren :lol:

/Jonas
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Håller med Heppstars. Men "lossningen" av motorn (om inte motorfästena har lossnat vill säga :wink: ) beror alldeles på hur den körs in.
Järnet från dag 1 gör att den lossnar tidigare men tar också slut tidigare. I stort sett kan man säga att ju lugnare inkörning desto senare lossning, desto längre håller den. Sen ska det ju inte vara in absurdum så skiten sotar igen.

Men normalt brukar motorer släppa helt efter ca. 1000 mil vid normal inkörning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
ValterVFR
Medlem
Kontakt:

#4 Inlägg av ValterVFR »

Men kontentan av det ni skriver är alltså att den kommer att gå bättre efter inkörningen. Jag hoppas verkligen att den kommer att ändra karaktär. Nu kanske det låter som att jag är missnöjd med hojen, vilket jag inte är, men trodde att en 800 cc motor skulle prestera mer.

Mvh/ Valter
Valter
VFR 800 `07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

ValterVFR skrev:Men kontentan av det ni skriver är alltså att den kommer att gå bättre efter inkörningen. Jag hoppas verkligen att den kommer att ändra karaktär. Nu kanske det låter som att jag är missnöjd med hojen, vilket jag inte är, men trodde att en 800 cc motor skulle prestera mer.
Karaktär lär den inte ändra efter inkörning, men den kommer gå lite lättare i maskin och därför ge lite bättre prestanda.

VFR800 är ingen racehoj utan en bra sporttourer och mer än så ska du inte heller förvänta dig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
ValterVFR
Medlem
Kontakt:

#6 Inlägg av ValterVFR »

Det är ju sant, den är ju ingen racer direkt. Den dagen jag saknar mer effekt ska jag påminna mig själv om hur mycket pengar jag spar på försäkringen. Annars är jag nöjd med hur "tight" hojen känns, allting löper så lätt och fint. Fast jag är fortfarande lite ovan vid hydralkopplingen, det är lite on/off känsla tycker jag. Wirekopplingen var lättare att dosera. Såg min gamla CBR 600 på Lelles hemsida, blev lite tårögd. Men sen gick jag ut i garaget och tårarna torkade ganska snabbt. Jag kommer nog att bli nöjd med VFR-en.

Mvh/ Valter
Valter
VFR 800 `07

Skriv svar