På regbeviset stog det följande: Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt.
Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem.
Som effekt står angivet 72kW....
Som alla andra lätt mc-beroende så ifrågasatte jag intellegensen på personen som strypt min hoj med 6kW (106hk till 98hk).
Eftersom jag kan vara lätt enveten så ringde jag en stor auktoriserad hondaverkstad i GBG.
Svaret jag fick var först "???", vilket efter ytterligare en stund gick över till att bli "Det kostar en himla massa att ta fram de sista hästarna så det är ingen ide´"
Ja, jag vet att jag alldrig hade kännt av dessa 6kW.
Men det regnade och jag hade semester och kunde bara sitta inne just den timmen och det var bara skit på tv´n!
Så jag ringde Honda i Kungsbacka!
De förklarade så här: VFR 800 98-99 har en kat. med lägre luftflöde pga. avgaskrav i vårt land, övriga europa hade 106hk medans vi hade 98 här.
Men, 00 så ändrade man detta och man fick en effektivare kat. (HECS 3?)vilket gjorde att man klarade kraven utan effektsänkning.
Det är nu det blir intressant... Honda sket helt enkelt i att typa in den nya hojen utan körde vidare på den ursprungliga typningen.
Därför står den texten om strypning kvar i regbeviset på -00 och -01
Jag vet inte vad som gäller med alla eu regler idag, men förr var det ju så att ett fordon som inte var typat i Sverige inte fick framföras på allmän väg...

Nu skiter jag i och för sig i detta men det är alltid kul att veta saker om sin hoj, även de mest triviala saker!

Så nu kan ju alla ni som har en 72kW -00 och -01 fira, ni har just fått er effekt höjd till 78kW haha....